10 lut 2019

Przybysz - Piotr Tymiński



Rok 1944. Dwóch nastoletnich chłopców podejmuje ucieczkę z transportu na roboty do Rzeszy. Czy uda im się pokonać przeciwności i dotrzeć do domu?

Wojna powoli dobiega końca, kiedy dwunastoletni Bronek, w domu nazywany Dzidkiem, zostaje pojmany przez Niemców. Trafia do transportu wiozącego ludzi na roboty przymusowe w Rzeszy. W bydlęcym wagonie, ściśnięty wraz z tłumem podobnych mu nieszczęśników, wciąż nie traci nadziei na powrót do domu. Wspólnie z poznanym w niedoli kolegą podejmuje decyzję o ucieczce. Choć chłopcy wiedzą, że ryzykują życie, pragnienie wolności jest silniejsze niż wszelkie przeszkody…

W tej historii, opartej na autentycznych wydarzeniach, długa i niebezpieczna droga do domu będzie przeżyciem, którego bohaterowie nigdy nie zapomną.

***

Rzadko kiedy sięgam po książki, w których motywem jest historia, a tym bardziej wojna. Jakoś do mnie te książki nie przemawiają. Jednak na temat Przybysza czytałam naprawdę dużo pozytywnych opinii. Książka ta nie ma też zbyt wielu stron - dla mnie to pozycja na godzinkę wieczorem. Dlatego też postanowiłam się sama przekonać. I wiecie co? Wcale nie żałuję!

Obawiałam się tych wszystkich opisów związanych z przeszłością, ale były one konieczne do wprowadzenia w tę historię. Przemyślenia Dzidka były też bardzo prawdziwe i czytelnik od razu wczuwa się w jego postać. A warto zaznaczyć, że historia oparta jest na faktach.

Dzidek to bardzo dzielny chłopak. Kilka razy podejmował się ucieczki, mimo że z początku został kilka razy złapany. Jednak chciał uciec, tęsknił za rodziną i próbował dalej. Towarzyszy mu w tym poznany kolega, który jest dla niego także wsparciem. Pomagają sobie nawzajem, wspierają się, a nawet powiedziałabym, że są dla siebie jak rodzina.

W tej historii nie ma nic przesłodzonego. Widzimy jedynie prawdę i zmagania z prawdziwym światem wojny. Od początku mocno kibicowałam głównemu bohaterowi, który nie jeden raz przekonał się, że nie można każdemu ufać.

Naprawdę polecam tę książkę. Choć ja nie przepadam za takimi, gdzie mamy wątek historyczny, tak Przybysz okazał się być trafioną pozycją. Pamiętajcie jednak, że jest to poważniejsza pozycja. Mogę zapewnić jedno - będziecie usatysfakcjonowani.

Tytuł: Przybysz
Autor: Piotr Tymiński
Ilość stron: 158



Za możliwość lektury serdecznie dziękuję Autorowi oraz Wydawnictwu NOVAE RES.


15 komentarzy:

  1. Czytałam i całym sercem dołączam się do polecenia tej książki.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na mnie również książka wywarła spore wrażenie 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. ja uwielbiam książki osadzone w historii, może po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  4. Na prawdę może być ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki o takiej tematyce są niezwykle interesujące! Z chęcią sięgnę po tę książkę :)
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie w wolnej chwili!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że ta książka przypadła Ci do gustu. Jest bardzo wartościowa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też nie przepadam za książkami historycznymi. Tu mamy podobny gust, więc może i mnie się spodoba, jeśli jesteśmy tak samo wymagające w tej tematyce ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie również jakoś z tematyką wojenną nie po drodze, ale Twoja recenzja bardzo mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za każdy komentarz! Staram się odwiedzać Wasze blogi na tyle, na ile pozwala mi czas. Jeśli macie pomysł na jakiś post inny niż recenzje książek - jestem otwarta na sugestie. Mogą to być posty związane z nauką języków obcych, tłumaczeniem seriali, czy innego typu.
Jeśli masz pytania to zapraszam do kontaktu: misako.amaya@wp.pl

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia